Tumult in tropische temperaturen op het Eurocircuit

Onder tropische temperaturen werd afgelopen weekend op het Eurocircuit in Valkenswaard een heuse marathon afgewerkt. Opnieuw waren het Belgische-, Nederlandse- en Duitse kampioenschap te gast op de Brabantse omloop. Na het nodige tumult werden Glenn Cools, Davy van den Branden en Steve Volders als winnaars gekroond.

Supernationals+
Bij de grote Supernationals was het vooral uitkijken naar de confrontatie tussen Cools en de andere nationale toppers. Kempenaar Cools had de week voorafgaand aan de wedstrijd hemel en aarde bewogen om zijn snelle Volvo aan de start te krijgen. Toch was het Kristof Bex die zich van pole position in de allesbeslissende finale wist te verzekeren, met vriend Yorick Maeyninckx langszij. Spektakelman Cools mocht post vatten aan de buitenkant van de eerste startrij. Bart Bel, bekend om zijn kanonstarts, stond binnenkant tweede rij.

Bex leidt, voor Maeyninckx en de “vliegende” Bart Bel

Bij het startsein van de finale waren het Bex en Maeyninckx die op de eerste meters zij aan zij vertrokken. Bart Bel drong fel aan achter beide Volvo’s. Het waren echter de beide vrienden die als eerste in de Per Eklund bocht verdwenen. Bart Bel probeerde aan te sluiten, maar werd gelanceerd na een contact met Glenn Cools. Laatstgenoemde kon als derde aansluiten en Bel sloot aan als vierde. Het leidende trio Bex, Maeyninckx en Cools wisten zich af te zetten van de concurrentie. Met de haven in zicht was het dan toch Kristof Bex die zijn Volvo met technische problemen aan de kant moest zetten, waarna Maeyninckx het commando overnam. “The Mean Machine” tikt als eerste de finish aan, gevolgd door Glenn Cools en Bart Bel op drie.

Het moment van opgave van Bex. Maeyninckx neemt over.

Na afloop van de finale volgden een aantal beslissingen achter de groene tafel. Zo werd Yorick Maeyninckx wegens vermeend “onsportief gedrag” verwezen naar de tweede plek. Bart Bel en Ariane Vanlommel werden gediskwalificeerd vanwege het niet kunnen aanleveren van onboard-beelden. Glenn Cools wordt als winnaar gekroond, met Yorick Maeyninckx op twee en Tom Meeusen op drie.

RX3 (Super 1600)
Grootste pechvogel van het weekend mag Yenthe Putzeys genoemd worden. De kampioenschapsleider moest nog voor de finales de handdoek in de ring gooien vanwege een motorschade aan zijn Opel Corsa. Zo leek de weg vrij voor concurrentie om hun slag te slaan en punten in te lopen op de leider in de tussenstand. Op de eerste startrij van de finale vonden we in elk geval Teelen en Vanalken terug. De plek van Yenthe Putzeys op de eerste startrij bleef vrij. Een sterk rijdende Danny Luyten, vergezelde Davy van den Branden op de tweede startrij. Willem Veltman, Chris van Hulst en Ilse Versluys completeerden de grid.

Teelen en Vanalken verdwijnen in het decor.

Bij de start van de finale waren het Teelen en Vanalken die zij aan zij richting eerste rechtse gingen. Vanalken probeerde zijn Polo naar binnen te sturen, maar daar was dan de Peugeot van Teelen. Beide mannen verdwenen in het decor. Zo was het Danny Luyten die de leiding wist te pakken, op de voet gevolgd door Davy van den Branden. Alles wees erop dat Luyten zijn eerste overwinning zou gaan scoren met zijn Ford Ka, maar een magistrale jokerstrategie van Davy van den Branden betekende uiteindelijk de overwinning voor Van den Branden, met Danny Luyten op de bumper van de Citroën op twee. Op respectabele afstand is het Willem Veltman die de laatste podiumplek voor zich weet op te eisen.

Een dolblije Davy van den Branden!

Door slechte benzine-injectoren hebben we dit seizoen nog niet op vol vermogen kunnen rijden. De DS3 loopt op dit moment weer top, maar toch, de concurrentie heeft niet stil gezeten en lijkt momenteel nog iets sneller te zijn. Maar de wedstrijd moet nog steeds gereden worden en de prijzen worden natuurlijk aan de finish verdeeld. En als er twee vechten om een been, dan gaat Van den Branden er mee heen (lach). Dat doet echt deugd na al die miserie!”, aldus een dolblije Davy van den Branden.

Supernationals-
Ook dit weekend stond er opnieuw geen maat op Steve Volders in zijn snelle Volvo C30. Met twee snelste tijden tijdens de reeksen, winst in de semi-finale, mag het uiteindelijk geen verrassing zijn dat Volders ogenschijnlijk gemakkelijk ook de afsluitende finale op zijn naam wist te schrijven.

Volders leidt van start tot finish

Achter Volders volgt Martijn Vanhove op ruim vijf tellen op de tweede positie. Jordy Putzeys, die lange tijd op podiumkoers lag, moest halverwege de finale zijn Opel Astra met technische problemen aan de kant zetten. Joel Strackx komt als derde over de meet, maar ontvangt na de finale 1 plek straf. Zodoende was het Nederlander Louis de Haas die als derde geklasseerd wordt. Strackx volgt op vier. Kwinten, Garvelink en Vermeulen finishen respectievelijk op de plekken vijf, zes en zeven. Jordy Putzeys wordt nog als achtste geklasseerd.

Jorrit van Dasselaar werd dit weekend geplaagd door het pechduiveltje en wist de finales niet te bereiken.

Overig
In de overige klassen werden Glenn Sente (Superbuggy), Luca van Hoof (RST), Daan Spies (mini-buggy), Jordan Genten (CrossCar) en Dirk-Jan Gevers (CrossCarKC) als winnaars gekroond.

Zo kwam er een einde aan een warm, maar goed georganiseerd Rallycross-weekend! Als een Zwitsers uurwerk werd alles conform planning afgewerkt! Via deze weg nog een dik compliment aan de organisatie en aan alle baanposten en andere vrijwilligers die de enorme hitte trotseerden voor onze geliefde sport.

Back to top button
error: Content is protected !!